Festiwal

IDEA PRZEWODNIA

Festiwal U:NEW Dance Wave Festival stworzyła Agata Życzkowska, choreografka, performerka, aktorka, producentka i kuratorka tańca, która od kilku lat realizuje projekty z dziedziny tańca współczesnego i wspiera artystów i artystki tańca, w tym ostatnio szczególnie młodych i debiutujących. Artystka tworzy zespół  taneczny HOTELOKO Company w Warszawie. U:NEW Dance Wave Festival to spotkanie zespołu HOTELOKO z warszawską publicznością oraz poszerzanie współpracy międzynarodowej.

logo U_NEW

Celem festiwalu jest wspieranie młodych twórczyń i twórców poprzez tworzenie przestrzeni do dialogu międzypokoleniowego między osobami debiutującymi a uznanymi artystkami i artystami. Wydarzenie ma charakter cykliczny i angażuje publiczność w refleksję nad rolą tańca w kontekście współczesnych wyzwań społecznych i ekologicznych. Szczególny nacisk kładziemy na perspektywy queerowe, ecofeministyczne oraz na dobrostan psychiczny osób uczestniczących – zarówno twórczych, jak i odbiorczych – uznając sztukę za przestrzeń troski, różnorodności i współodczuwania.

5 U:NEW Dance Wave Festival w Warszawie – 25.10.2025, 13-17.11.2025

Organizator:
Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’/ HOTELOKO Company

Miejsca:
Sala Widowiskowa OKO, ul. Radomska 13/21
Centrum Promocji Kultury Praga-Południe, ul. Podskarbińska 2
Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, ul. Jazdów 1 –na wszystkie wydarzenia wstęp wolny – rezerwacja bezpłatnych wejściówek: https://forms.gle/9me3mLvinmt65H2WA

Współfinansowanie:
Wydarzenie NOWA FALA TAŃCA w Ośrodku Kultury Ochoty OKO dofinansowano w ramach środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2025.
Wydarzenie NOC TAŃCA/FALA TAŃCA współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa – Dzielnica Praga Południe.
Wydarzenia w Instytucie Teatralnym współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa – Dzielnica Śródmieście.
Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa w programie „Kultura, projekty, wydarzenia” – projekt „Kalendarium Fundacji NOWA FALA i Kolektywu HOTELOKO 2025” i Włoski Instytut Kultury w Warszawie.

Patronat honorowy: Instytut Francuski w Warszawie

Wydarzenie towarzyszące IV Kongresowi Tańca organizowanemu przez NIMiT https://www.kongrestanca.pl/

🟣 Wydarzenie odbywa się w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach Otwartej Sceny.
Projekt powstał z myślą o egalitarności, różnorodności i dialogu. To wyraz naszej troski o środowisko teatralne. Mamy nadzieję, że stanie się ona miejscem wymiany myśli, spotkań i współdziałania – otwartym na głosy, których nie słychać w innych instytucjach. W ramach projektu Instytut Teatralny bezpłatnie udostępnia swoją salę teatralną na organizację wybranych niekomercyjnych wydarzeń otwartych i zamkniętych o charakterze teatralnym, środowiskowym.
Patronat medialny: TVP Kultura, e-teatr, Notes na 6 tygodni / wsparcie medialne: TaniecPOLSKA.pl

5 U:NEW Dance Wave Festival 2025 – Visible and Tender

Piąta edycja U:NEW Dance Wave Festival zaprasza do wspólnego zanurzenia się w ruchu, który przenika przez ciała, miasto i relacje. W tym roku festiwal odbywa się pod hasłem „Visible and Tender – widzialne i czułe”. To zaproszenie, by postrzegać taniec jako przestrzeń wzajemnego dostrzegania się, bycia razem i współodczuwania. W jego centrum stoi ciało – nie idealizowane ani efektowne, lecz autentyczne: niosące własną historię, doświadczenie i wrażliwość. To edycja, która podkreśla, że taniec nie musi być głośny, by był silny. Czasem najmocniejsze gesty to te najmniejsze. Czułość staje się językiem ruchu. Widzialność – formą uznania drugiej osoby.

W programie znajdą się pokazy spektakli, etiud i filmów z obszaru tańca współczesnego oraz choreografii eksperymentalnej, które odbędą się w dwóch odmiennych przestrzeniach miasta: Centrum Promocji Kultury na Pradze-Południe, dzielnicy o silnym lokalnym pulsie i sąsiedzkiej energii, oraz w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Śródmieściu, położonym w sercu Warszawy – miejscu dialogu, refleksji i wymiany myśli. Obie lokalizacje tworzą most między różnymi rytmami miasta, zapraszając do spotkania sztuki z codziennością.

Festiwal tworzy przestrzeń do dialogu między HOTELOKO Company – zespołem inicjującym wydarzenie – a artystkami i artystami z Polski, Europy i regionu śródziemnomorskiego (m.in. z Korsyki i Włoch). W programie pojawią się prezentacje prac zespołu HOTELOKO Company, organizatora festiwalu: (M)OTHERS” i „TAOS-The Age of Shiver” a także prace twórców i twórczyń debiutujących, m.in. wieczór „NOC TAŃCA / FALA TAŃCA”. Za kształt programu odpowiada Agata Życzkowska – choreografka, performerka i kuratorka – która od lat wspiera rozwój młodych artystów i artystek oraz buduje mosty między praktykami ruchowymi i społecznym wymiarem sztuki.

Festiwal kieruje uwagę ku różnorodności perspektyw i ciał w tańcu, zachęcając do rozmowy o ekologii, wspólnocie, queerowości oraz dobrostanie psychicznym w praktykach twórczych i odbiorczych. U:NEW Dance Wave Festival wydarza się w ruchu – to zaproszenie do uczestnictwa, obserwacji, współodczuwania i współtworzenia. Fala ruchu nieustannie kształtuje sztukę tańca: od spotkania pokoleń po transformacje społeczne i ekologiczne. Festiwal jako fala – rozchodzi się, powraca, zostawia ślad.

Czytaj także: http://fundacjarozwojuteatru.pl/pl/5-unew-dance-wave-festival-2025/

PLAKAT WYDARZENIA:

PROGRAM 13-17.11.2025

13.11.2025 / 19:00 – Centrum Promocji Kultury
“(M)OTHERS” – HOTELOKO Company: Agata Życzkowska, Karina Szutko, Mirek Woźniak, Maciej Feliga”, Polska, 50 min.
Wydarzenie NOC TAŃCA/FALA TAŃCA współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa – Dzielnica Praga Południe.

14.11.2025 / 19:00 – Centrum Promocji Kultury
„TWILIGHT” Karina Szutko i Maciej Feliga, chor. Agata Życzkowska, Polska, 15 min.
ECOSAPIENS” – Zappulla DMN Company, Włochy/Sycylia, 50 min.

15.11.2025 / 18:00 – Centrum Promocji Kultury
NOC TAŃCA / FALA TAŃCA 2025
Film „100m” – Monika Szpunar, Polska, 5’43
Spektakle i etiudy:
„TAOS – The Age of Shiver” HOTELOKO Company: Agata Życzkowska, Karina Szutko, Mirek Woźniak, Maciej Feliga, Polska, 30 min.
„Not the Same” – Zoe Marston, Karina Szutko, USA, Polska, 10 min.
„Czuję, że jestem” – Agnieszka Gwadera, Polska, 10 min.
„BEZ PRZESZKÓD” – Andrei Kamarou, Białoruś/Polska, 10 min.
„Pożegnania i powroty” – Tatiana Śpiewak, Polska, 10 min

15.11.2025 / 20:30 – Instytut Teatralny
Film „The Code of Life” – Zuzanna Kupidura / Andrzej Wojciechowski / Marzena Majcher, Polska, 4 min.
Spektakle i etiudy:
“wet t-shirt contest” – Ana Kuszarecka – Polska, 10 min.
„Fig Tree” – Maja Bilek, Polska, 10 min.
„Unconsumed” – Karolina Kraczkowska, Polska, 30 min.

16.11.2025 / 19:00 – Instytut Teatralny
Film „becoming taiga” – Agnieszka Gąsiorek, Polska, 6 min.
Spektakle i etiudy:
„TAOS – The Age of Shiver” – Zespół HOTELOKO Company: Agata Życzkowska, Karina Szutko, Mirek Woźniak, Maciej Feliga, Polska, 30 min.
„Blue Gold” – Agata Życzkowska, Polska, 30 min.
„Not the Same” – Zoe Marston, Karina Szutko, USA, Polska, 10 min.
„Aporìe of the present” – Con.Cor.D.A./Movimentoinactor – Iolanda Del Vecchio, Włochy, 20 min.

17.11.2025 / 18:00 – Centrum Promocji Kultury
“LA NONA” – Con.Cor.D.A./Movimentoinactor, chor. Flavia Bucciero, wykonanie: Marco Della Corte, Alice D’Urso, Iolanda Del Vecchio, Fausto Paparozzi, Włochy, 40 min.
„Folie Douce / Sweet Madness / Słodkie Szaleństwo” – Cie Vialuni, chor. Michèle Ettori, wykonanie: Michèle Ettori, Sandrine Gout, Fabien Delisle, Raphaël Soleilhavou, Francja/Korsyka, 40 min.

opisy spektakli i choreografii

“(M)OTHERS” – HOTELOKO Company, Polska

Trailer: https://youtu.be/6Z7GrL776OQ

Reżyseria, dramaturgia, choreografia: Agata Życzkowska;współpraca choreograficzna: Mirek Woźniak, Karina Szutko, Maciej Feliga; scenografia, kostiumy, opracowanie muzyczne: Agata Życzkowska; projekcje wideo: Agata Życzkowska, Karina Szutko; wykonanie: Agata Życzkowska, Mirek Woźniak, Karina Szutko, Maciej Feliga

Spektakl „(M)OTHERS” skupia się na rozbudowanej koncepcji matki, obejmującej nie tylko relacje biologiczne, ale także społeczne i terytorialne. Jest to próba zgłębienia tej uniwersalnej roli „MATKI”, którą każdy z nas nosi w sobie, niezależnie od płci, wieku, tożsamości seksualnej, koloru skóry, stopnia sprawności czy wykształcenia: cisza, miasto, queer, gra, wspólnota, zmysły, kameleon, dragon, stranger, other. Idea spektaklu otwiera przestrzeń do refleksji nad empatią, społecznymi oczekiwaniami i miłością pomimo różnic. Spektakl jest kolażem obrazów, wspomnień, choreografii, słów, muzycznych pocztówek i marzeń.

Produkcję spektaklu dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Recenzja spektaklu na portalu e-teatr: https://e-teatr.pl/wszystkie-matki-nasze-sa-52460  

„TWILIGHT” – HOTELOKO Company

Koncepcja i choreografia: Agata Życzkowska; współpraca choreograficzna i wykonanie: Karina Szutko, Maciej Feliga

Zmierzch łączy dzień z nocą, tworząc przestrzeń dla harmonii i integracji, podobnie jak przyjaźń łączy różne aspekty naszego życia. W ekofeminizmie postrzeganie kobiety jedynie jako reproduktorki jest ograniczające. Przyjaźń przypomina, że każda kobieta ma prawo definiować swoją drogę i żyć pełnią życia, wolną od społecznych norm. „TWILIGHT” to spotkanie, które bada, co sprawia, że czujemy się bezpiecznie i autentycznie w towarzystwie innych. Zastanawiamy się, jak feromony i zapachy wpływają na nasze relacje. U zwierząt sygnały zapachowe są wyczuwalne z dużych odległości, a u ludzi również odgrywają kluczową rolę w budowaniu więzi. Badamy, jak różne energie, ciała i zapachy wpływają na siebie, tworząc harmonijną mozaikę relacji. 

„ECOSAPIENS” / Zappulla DMN Company, Palermo/Włochy

Choreografia i reżyseria: Giovanni Zappulla; wykonanie: Danny Davy, Roberta D’Ignoti, Annachiara Trigili, Włochy

Spektakl zachęca do zastanowienia się, jak troska o innych ludzi może iść w parze z troską o naszą planetę. Porusza temat relacji człowieka z naturą oraz relacji między ludźmi. Społeczeństwo często odrzuca osoby, które nie mieszczą się w obowiązujących normach. W przedstawieniu degradacja środowiska staje się symbolem naszego braku troski o siebie nawzajem. Spektakl opiera się na metodzie Danza Movimento Naturale (DMN), którą stworzył choreograf Giovanni Zappulla. Łączy ona taniec, teatr oraz praktyki pracy z ciałem, dążąc do harmonii między ruchem i świadomością. Muzyka powstaje na żywo ze zbieranych na scenie dźwięków, które są przetwarzane i współtworzą warstwę wizualną. Dzięki temu przestrzeń sceniczna pozostaje w ciągłym dialogu z performerami i odbiorcami. Spektakl bada związki sztuki, ekologii i nowych technologii.

„TAOS”/ HOTELOKO Company, Polska

Trailer: https://youtu.be/DCwTOv1IaE4

Reżyseria, dramaturgia, choreografia: Agata Życzkowska; współpraca choreograficzna: Mirek Woźniak, Karina Szutko, Maciej Feliga; scenografia, kostiumy, opracowanie muzyczne: Agata Życzkowska; projekcje wideo: Agata Życzkowska, Karina Szutko; wykonanie: Agata Życzkowska, Mirek Woźniak, Karina Szutko, Maciej Feliga

Spektakl o empatii wobec innych, walce ze strachem i poszukiwaniu dobrostanu ciała oraz duszy w świecie pełnym niepewności. Ruch staje się językiem wspólnoty – ciepła i bezpieczeństwa, a jednocześnie sposobem na uwolnienie od lęku. Drżenie, trzęsienie się, przeistacza się w akt wyzwolenia, przypominając o kruchości i sile ludzkiego istnienia. W obliczu niewiadomej przyszłości, ruch i taniec staje się afirmacją życia – Carpe Diem wyrażonym w rytmie ciał i emocji. Tao może oznaczać „drogę” w sensie filozoficznym odnosi się do metod postępowania, które prowadzą do harmonii, równowagi i naturalności w życiu. Może być rozumiane jako sposób życia w zgodzie z naturą, intuicją, a także jako filozofia działania, która promuje prostotę, spokój i płynność.

„Not the Same” – Zoe Marston, Karina Szutko, USA/Polska

Nasze korzenie tkwią w naturze – w niej szukamy poczucia przynależności i siły. Idea siostrzeństwa splata nas w sieć wsparcia, która pozwala przetrwać w nieprzyjaznych warunkach. Przyjaźń między kobietami staje się ekosystemem – żywym, wspierającym, pełnym wzajemnej troski. Jak drzewa w lesie, wspieramy się nawzajem, dzielimy energię, walczymy o świat, w którym zarówno kobiety, jak i natura, będą szanowane i chronione. To podróż ku harmonii – z sobą nawzajem, z naszymi ciałami i z Ziemią, która przypomina, że w rytmach przyrody można odnaleźć nie tylko bezpieczeństwo, ale także odnowę i nadzieję. Po trzech latach artystki powracają do tej pracy w odmienionej formie, tak jak one same przechodzą transformację w swoim życiu.

„Czuję, że jestem” – Agnieszka Gwadera, Polska

Choreografia: Agnieszka Gwadera
Taniec: Agnieszka Gwadera
Opieka artystyczna: Iwona Olszowska
Muzyka: „Passage”, Garth Stevenson
Premiera: 27.04.2025 r., Kraków

Co jest wyznacznikiem naszego istnienia? Czy Kartezjusz miał rację – myślę, więc jestem? A może jednak czucie i korzystanie ze zmysłów determinuje naszą egzystencję? Może zejście z głowy do ciała pozwala nam naprawdę być i żyć? Przez tę etiudę zapraszam do wspólnego zanurzenia się w tej innej perspektywie postrzegania rzeczywistości.

„Bez przeszkód” – Andrei Kamarou, Polska/Białoruś

Taneczne solo zainspirowane przez wybitnych kompozytorów z niepełnosprawnością, Bacha i Beethovena, którzy stworzyli dzieła aktualne do dziś. Poprzez taniec podejmowane są temat zdolności do pokonywania przeszkód, które pojawiają się na naszej drodze, ale również słabości, których doznaje każdy z nas w chwilach zwątpienia. W choreografii połączone są motywy muzyczne z fizyczną ekspresją, by oddać kontrast między geniuszem twórczym a ludzką kruchością. Ten spektakl to także refleksja nad siłą sztuki, która potrafi przekraczać ograniczenia, zarówno fizyczne, jak i emocjonalne.

„pożegnania i powroty” – TATIANA ŚPIEWAK, Polska

Etiuda oparta na rytuałach pożegnań i powrotach, które istnieją głównie we wspomnieniach, jako odpowiedź na doświadczenia życia na emigracji. Poprzez ruch i taniec artystka eksploruje pamięć ciała, by poruszyć publiczność i zachęcić do refleksji nad osobistą historią. „„Rozdarta chaosem życia na emigracji postanowiłam oprzeć moją najnowszą solową pracę na rytuałach pożegnań i niekończących się powrotach. Pożegnania, które w pewnym sensie pozostają ostateczne, powroty, które mogą mieć miejsce tylko we wspomnieniach. Odpowiedzi na swój temat poszukuję w ciele i tłumaczę doznania na ruch”.

„wet t-shirt contest” – Ana Kuszarecka, Polska

Praca eksploruje ruch klatki piersiowej, to jak przez klatkę piersiową są wyrażane emocje oraz performatywność płciowa. Artystka pracuje z rytmem i przewidywalnością. Zaproszenie klatki piersiowej do tańca pozwala na płynne poruszanie się pomiędzy kreowanymi obrazami i skojarzeniami. W tym niezdefiniowaniu tancerka upatruje wolności.

„Fig tree” – Maja Bilek, Polska

Wewnętrzne zmagania. Stoję przed presją podejmowania kluczowych decyzji życiowych. Poszukuję odpowiedzi na pytania, balansując pomiędzy różnymi możliwymi ścieżkami, które mogłabym obrać. Staję naprzeciw własnej opowieści. „Wyobrażałam sobie, że siedzę na tym drzewie i umieram z głodu, ponieważ nie mogę w żaden sposób zdecydować się na to, którą figę zerwać. Miałam ochotę na wszystkie, na absolutnie każdą z tych fig z osobna, ale zerwanie jednej oznaczało automatycznie rezygnację z pozostałych, więc siedziałam, aż figi zaczęły się marszczyć, czernieć i jedna za drugą spadały na ziemię.” Szklany Klosz – Sylwia Plath

„Unconsumed” – Karolina Kraczkowska, Polska

Praca adresuje to, co nieskonsumowane, projekcje rzeczywistości, stereotypy, ulegające redefinicji reprezentacje kobiecości, potencjalności, które domagają się realizacji, ale są wciąż tłumione. To, co pozostaje, to rozczłonkowane części i fragmenty, które starają się stworzyć całość; być rozpoznane i zintegrowane.

„BLUE GOLD” – Agata Życzkowska, Polska

Koncepcja, choreografia i wykonanie: Agata Życzkowska; współpraca choreograficzna: Karina Szutko; produkcja: Fundacja NOWA FALA / HOTELOKO Company; wsparcie: Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w programie „Wspieranie aktywności międzynarodowej” oraz Instytut Adama Mickiewicza; partnerzy: Centrum Promocji Kultury Praga-Południe, Festival Quartiers Danses / Montreal, Instytut Teatralnym im. Z. Raszewskiego

Premiera światowa w ramach Festival Quartiers Danses w Montrealu – 12.09.2025 – Premiera polska 20.09.2025

„Blue Gold” to performatywny kolaż, złożony z fragmentów wcześniejszych choreografii oraz kilku nowych scen, tworzący osobisty i patchworkowy portret artystki – głównej twórczyni uniwersum warszawskiego zespołu HOTELOKO Company. Solo Agaty Życzkowskiej porusza się na granicy szaleństwa, absurdu i melancholii, stając się zarówno intymnym, jak i uniwersalnym poszukiwaniem tożsamości kobiety-artystki, która nieustannie przekształca swoje ciało, język ruchu i własną biografię. Spektakl świadomie gra z konwencją „greatest hits”, lecz zamiast nostalgicznego powrotu do przeszłości, proponuje odważny i energetyczny remix – przefiltrowany przez aktualny moment życia i stan emocjonalny. Cekiny noszone przez artystkę nie są jedynie ozdobą – to zbroja, opowieści, ślady wszystkich wcześniejszych wersji niej samej. Ich migotanie odbija światło przeszłości i kieruje je ku przyszłości.

„Aporìe of the present” – Iolanda Del Vecchio / Con.Cor.D.A. / Movimentoinactor, Włochy

Spektakl eksploruje emocjonalność ciała i jego relację ze światem. Artystka bada swój kontakt ze sobą i otoczeniem, wykorzystując współczesne formy wyrazu. Ciało, choć delikatne i kruche, staje się przestrzenią ujawniania emocji i interakcji z rzeczywistością. Poprzez ruch, głos i słowo tworzony jest intymny dialog między wnętrzem a otoczeniem. Gdy pojawia się rana – fizyczna lub symboliczna – słowo działa jak narzędzie uzdrowienia. Przełamanie milczenia to pierwszy krok do zmiany i nowego początku.

“LA NONA” – Con.Cor.D.A./Movimentoinactor, Włochy

Choreografia i koncept: Flavia Bucciero, muzyka: L.W. Beethoven, IX Symfonia, opracowanie muzyki elektronicznej: Antonio Ferdinando Di Stefanom, asystentka choreografki: Elisa Paini, wykonanie: Marco Della Corte, Alice D’Urso, Iolanda Del Vecchio, Fausto Paparozzi, artystyczne maski: Delio Gennai, projekt oświetlenia: Riccardo Tonelli

„LA NONA” to spektakl tańca współczesnego inspirowany IX Symfonią Beethovena – dziełem, które ukazuje drogę od chaosu ku harmonii. Muzyka, przypominająca ruch fal, staje się przestrzenią poszukiwania równowagi między człowiekiem a naturą. Beethoven wskazuje, że odnowa jest możliwa dopiero po zmierzeniu się z napięciem i bólem – dopiero przejście przez kryzys prowadzi do odrodzenia. Pierwsze takty symfonii można odczytywać jako obraz wyłaniania się świata – stopniowe porządkowanie energii, kształtowanie się formy z bezkształtu. W tym sensie dzieło przywołuje rytm życia: od pojedynczego impulsu po pełnię, od delikatności po pełen brzmienia triumf. Każda część utworu niesie przypomnienie o konieczności nieustannego poszukiwania równowagi – pomiędzy człowiekiem a naturą, indywiduum a wspólnotą, ciszą a wybuchem. Choreografia przekłada te idee na język ciała. Tancerze budują obrazy stopniowo porządkującego się świata: od drżenia i niepewności po pełnię energii i wspólny, podniesiony gest. Spektakl zaprasza do doświadczenia ruchu jako procesu przemiany – w którym harmonia nie jest dana raz na zawsze, lecz stale na nowo odnajdywana.

„Folie Douce” – Vialuni Company, Francja

Koncepcja i choreografia: Michèle Ettori; wykonanie: Michèle Ettori, Sandrine Gout, Fabien Delisle, Raphaël Soleilhavou; opracowanie muzyczne i wykonanie na żywo: Fabien Delisle

Spektakl „Folie Douce” (słodkie szaleństwo) dotyka tematu przemian. Wydarzenia na świecie, które miały miejsce w ostatnich latach, zarówno na poziomie zbiorowym, jak i osobistym, skłoniły nas do podjęcia próby zmierzenia się z nieznanym, z niepewnością, z sobą samym, z innymi, dążąc do przekroczenia dotychczasowych granic. Przemiany te mogą być trudne, ale to właśnie one stanowią początek podróży, która przeplata się z chwilami jasności i okresami niepewności. Ci bohaterowie, którzy przeżywają te zmiany, bawią się, podobnie jak dzieci we śnie, które wciąż pozostają niewinne. To doświadczenie pełne szaleństwa, tańca, śpiewu i rozmowy. Dźwięki, głosy, muzyka, które powstają w improwizacji na żywo, zmieniają sposób, w jaki postrzegamy świat zmysłowy. Powstaje pytanie, gdzie znajdują się granice?  Całość tej przemiany podąża różnymi drogami, które prowadzą do rozdroży. Gubimy się w tym procesie, ale jednocześnie odnajdujemy siebie w dźwięku głosu, a także w ciele i umyśle. Ważna jest rozmowa o tym doświadczeniu, które może zmienić się w naszą wspólną moc.

Filmy:

„100m” – Monika Szpunar, Polska, 5’43

Krótki film taneczny oparty na precyzyjnej choreografii ruchu kamery i ruchu tancerki, odzwierciedla indywidualną podróż przez różne etapy żałoby. Nagrany w jednym ujęciu w długim podziemnym tunelu o industrialnym charakterze – w ramach surowych ograniczeń czasowych i przestrzennych, a także z towarzyszeniem ścieżki dźwiękowej stworzonej wyłącznie z dźwięków nagranych w tunelu, 100m podkreśla wyjątkowość tego intymnego doświadczenia.

REŻYSERIA I PERFORMANCE: Monika Szpunar

CHOREOGRAFIA: Monika Szpunar, Dominika Wiak

REŻYSERIA ZDJĘĆ / DOP: Franek Przybylski

ASYSTENT KAMERY: Kajtek Zieliński

GRAFFER: Patryk Waś I CINELIGHT

ŚCIEŻKA DŹWIĘKOWA: Joanna Wabik

SOUND MASTERING: Wojtek Szustak

STILL PHOTOGRAPHY – Eliška Wilczek

LOKACJA: 100 metrowy tunel biegnący pomiędzy budynkami administracyjnymi Huty im. T. Sendzimira w Krakowie.

PATRONAT: Nowe Centrum Administracyjne

SPECJALNE PODZIĘKOWANIA: Nowe Centrum Administracyjne Nowohuckie Centrum Kultury – Krakowskie Centrum Choreograficzne, Paweł Soja, Kacper Gawron, Monika Tryboń, Beata Zuba

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS

„The Code of Life” / Zuzanna Kupidura / Andrzej Wojciechowski / Marzena Majcher, Polska

Inspiracją do powstania muzyki był kod genetyczny DNA człowieka. Utwór charakteryzuje oryginalna koncepcja kompozytorki polegająca na transformacji do partytury muzycznej struktur graficznych oraz zapisów kodu DNA. Ideę tą do choreografii przeniosła tancerka podejmując próbę połączenia znaczeniowości ruchu z tworzeniem struktur ruchowych w oparciu o grę z faktorami ruchu: czasem, przestrzenią, energią i przepływem.

„Becoming Taiga” / Agnieszka Gąsiorek, Polska

Becoming Taiga jest spotkaniem członkiń społeczności transformacyjnej przestrzeni uczenia lub oduczania się oraz budowania czułej i wspierającej społeczności pod nazwą TAIGA i FJORDS, stworzonych przez organizację new visions (Berlin). Program został stworzony jako bezpieczniejsza i odważniejsza przestrzeń dla osób z doświadczeniem życiowym jako kobiety, które na co dzień łączą pracę artystyczną i aktywistyczną, głównie w Europie Wschodniej lub jako migrantki w innych krajach europejskich.  Pierwsze spotkanie odbyło się w sierpniu 2022 r. w Massia*ru w Estonii. Film jest poetycką dokumentacją wydarzenia.

Biogramy artystek i artystów: http://fundacjarozwojuteatru.pl/pl/5-unew-dance-wave-festival-2025/

PROGRAM PRE-DAY / NOWA FALA TAŃCA 25.10.2025

Film:„Ilha de Árvores/ Island of Trees” – Joanna Gruntkowska / Małgorzata Suś 7’45’’
Spektakl: „TAOS – The Age of Shiver” – Zespół HOTELOKO Company: Agata Życzkowska, Karina Szutko, Mirek Woźniak, Maciej Feliga, Polska, 30 min.
Etiudy: „Words on a piece of paper” – Lena Skrzypczak, Polska, 11 min. / „Why not both” – Zuza Kubiak, Polska, 10 min. / „Not the Same” – Zoe Marston, Karina Szutko, USA, Polska, 10 min. / „Ptasiek” – Palina Chapulianets i Andrei Kamarou, Polska/Białoruś, 8 min. / „404 Gender not found” – Kamila Biedrzycka, Polska, 10 min. / „shake it till you make it” – Michał Przybyła, Polska, 10 min.

PLAKAT WYDARZENIA:

4 U:NEW DANCE WAVE FESTIVAL

Trailer:

„NOC TAŃCA/ FALA TAŃCA” to jeden wieczór festiwalowy, gdzie podczas wieczoru zostały zaprezentowane dwa spektakle w koncepcji i choreografii Agaty Życzkowskiej: premiera „(M)OTHERS oraz „LUXA” ” poruszający temat luksusu w odniesieniu do kobiet (spektakl został zakwalifikowany do Polskiej Platformy Tańca 2024) oraz będzie można obejrzeć cztery filmy wideo: „Becoming Taiga” autorstwa Agnieszki Gąsiorek, „Look Around” Zuzanny Kupidury, „Trzcina” Anny Sochackiej  i „Twilight” kolektywu HOTELOKO oraz dwie etiudy choreograficzne Oli Komarnickiej i Aleksandry Janoskiej

„NOWA FALA w tańcu” to wieczór festiwalowy kolektywu HOTELOKO movement makers  na Białołęce, gdzie można było zobaczyć dwa spektakle: „LUXA” oraz „SOLARPUNK”, zrealizowany we współpracy z Mirkiem Woźniakiem, który ukazuje optymistyczną wizję przyszłości naszej planety oraz film  „Twilight” z muzyką Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko, w wykonaniu Kariny Szutko i Macieja Feligi. Tego dnia odbędą się również warsztaty taneczne „Idź za ruchem” prowadzone przez tancerza i choreografa Mirka Woźniaka, które także będą miały miejsce w Białołęckim Ośrodku Kultury.

CODASI Multiplier Event to szereg wydarzeń związanych z tańcem współczesnym, spotkania, prezentacja spektakli, etiud choreograficznych i filmów, w tym przedstawienie efektów finałowych projektu CODASI. (Contemporary Dance for Sustainability and Inclusion). Projekt ten ma na celu wymianę wiedzy i dobrych praktyk, aby umożliwić rozwój narzędzi pomiędzy europejskimi krajami. Organizacje zaangażowane w projekt CODASI to: Dame de Pic Asbl / cie Karine Ponties / Bruksela / Belgia, La Galerie Chorégraphique / Carcassonne / Francja, L’ESPACE APS/ASD / Zappulla DMN Company / Palermo / Włochy, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers collective, ASSOCIATION KULTURANOVA UDRUZENJE / Novi Sad / Serbia.

Projekt opiera się na dwóch głównych koncepcjach: inkluzywności-włączaniu społecznemu i zrównoważonym rozwoju. Przez inkluzywność rozumiemy praktyki, które umożliwiają zwiększanie społeczności osób zajmujących się tańcem, a tym samym zachęcanie do szerszego dostępu do tańca, niezależnie od pochodzenia czy sytuacji każdej jednostki. Zrównoważony rozwój natomiast rozumiany jest tutaj szeroko, uwzględniając aspekty ludzkie (ochrona zasobów fizycznych i psychicznych artystów), aspekty ekonomiczne oraz aspekty środowiskowe (poszanowanie zasobów naturalnych). Spektakle i filmy prezentowane w Centrum Promocji Kultury i w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego wpisują się w założenia projektu CODASI.

Kuratorka i dyrektorka festiwalu: Agata Życzkowska
Współpraca: Karina Szutko, Adriana Liwara, Bartłomiej Mamajek
Produkcja i organizacja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / Kolektyw HOTELOKO movement makers

Wydarzenie „Noc Tańca / Fala Tańca” w Centrum Promocji Kultury Praga-Południe w dniu 27.09.2024 dofinansowane w ramach środków m.st. Warszawa, dzielnica Praga-Południe
Wydarzenie „NOWA FALA w tańcu”  w Białołęckim Ośrodku Kultury w dniu 28.09.2024 dofinansowane w ramach środków m.st. Warszawa, dzielnica Białołęka
Wydarzenia IV U:NEW Dance Wave Festival w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie w dniach 29-30.09.2024 dofinansowane w ramach środków  m.st. Warszawa, dzielnica Śródmieście oraz ze środków Komisji Europejskiej.

Spektakl „(M)OTHERS” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Patronat medialny: TVP Kultura, e-teatr, Teatr dla Wszystkich, dlaStudenta/pl, Notes Na 6 Tygodni
Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl
Partnerzy: Centrum Promocji Kultury Praga- Południe, Białołęcki Ośrodek Kultury, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego,  Ośrodek Kultury Ochoty OKO, New Visions, l’espace centro coreografico – Zappulla DMN Company, La Galerie Chorégraphique, Kultura Nova, Dame de Pic

PROGRAM FESTIWALU

27.09.2024 – 19:00 
Centrum Promocji Kultury Praga-Południe, ul. Podskarbińska 2, Warszawa:

NOC TAŃCA/FALA TAŃCA:
„Look Around” – Zuzanna Kupidura/Marzena Majcher/Monika Pawłowicz/Stefcia Kupidura (film)
Premiera spektaklu „(M)OTHERS” /  Kolektyw HOTELOKO movement makers: Agata Życzkowska/Mirek Woźniak/Karina Szutko/Maciej Feliga
„Becoming TAIGA” – Agnieszka Gąsiorek (film)
„LUXA” – Agata Życzkowska/Karina Szutko (spektakl)
„Trzcina – The Reed” – Anna Sochacka (film)
„Twilight” – Agata Życzkowska/Karina Szutko/Maciej Feliga/Weronika Ratusińska-Zamuszko (film)
„Don’t let it die” – Alaksandra Komarnicka/Krzysztof Jaros (etiuda choreograficzna)
„Jak mogą przestawać nie jeść paproci” – Aleksandra Janoska (etiuda choreograficzna)

28.09.2024 
Białołęcki Ośrodek Kultury BOK, ul. van Gogha 1, Warszawa

NOWA FALA w tańcu:
Warsztaty taneczne „Idź za Ruchem” – 15:00-17:30 – poziom open, prowadzenie Mirek Woźniak
„Idź za Ruchem” – warsztaty tańca współczesnego i ruchu autentycznego.

Spektakle i filmy 19:00

„Becoming TAIGA” – Agnieszka Gąsiorek (film)
„LUXA” – Agata Życzkowska/Karina Szutko (spektakl)
„Twilight” – Agata Życzkowska/Karina Szutko/Maciej Feliga/Weronika Ratusińska-Zamuszko (film)
„SOLARPUNK” – Kolektyw HOTELOKO movement makers: Agata Życzkowska/Mirek Woźniak/Karina Szutko/Maciej Feliga (spektakl)

29.09.2024 – 17:00 
Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, ul. Jazdów 1, Warszawa

CODASI Multiplier Event:
„Twilight” – Agata Życzkowska/Karina Szutko/Maciej Feliga/Weronika Ratusińska-Zamuszko (film)
„(M)OTHERS /  Kolektyw HOTELOKO movement makers: Agata Życzkowska/Mirek Woźniak/Karina Szutko/Maciej Feliga (spektakl)

29.09.2024 – 19:30 
Centrum Promocji Kultury Praga-Południe, ul. Podskarbińska 2, Warszawa
„LOVE (H) U MAN’S LOVE” / L’espace – Zappulla DMN Company: Giovanni Zappulla/Danny Davì/Roberta D’Ignoti, Annachiara Trigili/Giuseppe Rizzo – Sycylia/Palermo (spektakl)

30.09.2024 – 19:00 
Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, ul. Jazdów 1, Warszawa

NOC TAŃCA – CODASI Multiplier Event:
„Becoming TAIGA” – Agnieszka Gąsiorek (film)
„LUXA” – Agata Życzkowska/Karina Szutko (spektakl)
„Runnin”– Izabela Wróblewska/Noemi Pataki/Eszter Lajter/Vera Bundschuh/Eleonora Accalai/Lili Novreczky (film)
„Stages 1&2” – Julia Piwońska (etiuda choreograficzna)
„Twilight” – Agata Życzkowska/Karina Szutko/Maciej Feliga/Weronika Ratusińska-Zamuszko (etiuda choreograficzna)
„3×20” Aleksandra Bożek-Muszyńska/Józef Buchnajzer/Paweł Grala/Zofia Tomczyk oraz kolektyw HOTELOKO movement makers: Feliga/Szutko/Woźniak/Życzkowska (spektakl improwizowany)

PLAKAT WYDARZENIA:

Plakat U NEW Festival 2024

III U:NEW DANCE WAVE FESTIVAL (wcześniej International Movement Festival U:NEW)

Termin:
28.09-1.10.2023 / Warszawa

Miejsca:
Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego – IT, ul. Jazdów 1
Centrum Promocji Kultury Praga Południe – CPK – ul. Podskarbińska 2 -Ośrodek Kultury Ochoty – OKO – ul. Radomska 13/21

Trzecia edycja U:NEW Dance Wave Festival odbyła się w Warszawie w dniach 28 września – 1 października 2023 r. W programie znalazły się dwie prace choreograficzne organizatora festiwalu, kolektywu HOTELOKO movement makers – spektakl w koncepcji Agaty Życzkowskiej – „SOLARPUNK/In.To.Da.Te” oraz duet „LUXA” w wykonaniu Kariny Szutko i Agaty Życzkowskiej. Ponadto w programie znalazły się też prace zrealizowane we współpracy z artystkami i artystami z Polski, Węgier, Meksyku, Włoch, Austrii, Słowacji, Francji, Holandii, Białorusi i USA. Były to zarówno spektakle, jak i krótkie etiudy choreograficzne oraz pokazy wideo dance, m.in. spektakl  „LOVE (H)U-MAN’S LOVE” w wykonaniu Zappulla DMN Company z Sycylii czy solo „tono”, które wykonała Elisa Medina Hudgins z Meksyku.

Trzecia edycja festiwalu kontynuuje założenia dwóch pierwszych odsłon. Festiwal jest spotkaniem kolektywu HOTELOKO movement makers z warszawską publicznością. To wydarzenia i działania społeczno-kulturalne w dziedzinie tańca współczesnego, nowego tańca, eksperymentalnej choreografii, performansu. Istotnym punktem programu festiwalu jest prezentacja prac zrealizowanych przez młode artystki i artystów jako promocja nowych wizji młodych ludzi, a także wsparcie koncepcji rozwoju młodej widowni tańca. Jest to wydarzenie taneczne organizowane przez Fundację Rozwoju Teatru NOWA FALA, która zdecydowała się na transformację nazwy festiwalu z International Movement Festival U:NEW na U:NEW Dance Wave Festival.

O Festiwalu:

Festiwal U:NEW narodził się w pandemii w 2021 r. Mimo tego, że wtedy wydawało się to niemożliwe lub mało prawdopodobne, w grudniu do Warszawy przyjechali twórcy i twórczynie z Europy: Norwegii, Włoch, Niemiec, Hiszpanii-Krajów Basków i Francji. Publiczność zarówno na żywo, jak i online mogła zobaczyć najnowsze trendy młodych artystek i artystów tańca z Warszawy i Europy.

W latach 2021 i 2022 dwie pierwsze edycje festiwalu odbyły się dzięki finansowaniu  z Komisji Europejskiej, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Instytutu Cervantesa, m.st. Warszawy – dzielnicy Praga-Południe, Fundacji ‘NOWA FALA’ i firmy HELIDARSTEA. Było to w sumie: 10 dni / 26 spektakli i etiud choreograficznych / 12 filmów tanecznych.  Pokazały one, że Warszawie potrzebny jest nowy festiwal taneczny, uwzględniający szczególnie potrzeby młodych osób, promujący debiuty, kładący nacisk na nowy taniec i nową choreografię, dotykający tematów bliskich młodemu pokoleniu.

W roku 2023 organizująca wydarzenie Fundacja NOWA FALA zdecydowała się na zmianę nazwy festiwalu z International Movement Festival U:NEW na U:NEW Dance Wave Festival. Festiwal nadal w założeniu pozostanie wydarzeniem realizowanym na skalę międzynarodową, ale dla uproszczenia komunikacji i upowszechniania informacji na temat tanecznego święta zostaje  przekształcona nazwa. Nastąpiło połączenie marki Fundacji NOWA FALA (NEW WAVE Foundation) z wieczorami Fala Tańca (DANCE WAVE), czyli wydarzeniami w dziedzinie tańca, które w latach 2020-2022 organizowała fundacja.

Kuratorka i dyrektorka festiwalu: Agata Życzkowska
Współpraca: Karina Szutko, Adriana Liwara
Produkcja i organizacja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Festiwal finansuje HELIDARSTEA Agata Życzkowska oraz Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Spektakl „LUXA” realizowany w ramach Stypendium Artystycznego Miasta Stołecznego Warszawy 2023.
Projekt „Innovative Tools For Dance Teachers” (spektakl „SOLARPUNK/In.To.Da.Te.”) finansuje Komisja Europejska w Programie Erasmus+

Patronat medialny: TVP Kultura, TANIEC, e-teatr, teatr dla wszystkich
Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl
Partnerzy: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Centrum Promocji Kultury Praga-Południe, Ośrodek Kultury Ochoty OKO, Austriackie Forum Kultury, L’espace – centro choreographico / Palermo

PROGRAM FESTIWALU

28.09.2023 / 19:00 / IT
„LUXA” / Agata Życzkowska & Karina Szutko – kolektyw HOTELOKO movement makers / Polska – spektakl 30 min. / po spektaklu spotkanie w kręgu
„Collodion-archiv 120.” / László Gálos / Fanny Müller / Węgry / 17 min.
”PRESENCE GOT BITTER” / Alicja Cieryt/Chloé Chardevel/Rodia Vomvolou / Polska/Francja/Holandia / film wideo / 7’37’’

29.09.2023 / 19:00 / NOC TAŃCA/FALA TAŃCA / IT

Choreografie na żywo:
„Watermelon” / Karina Szutko / Zoe Marston / Polska / USA / PREMIERA
„Battleground” / Ola Komarnicka / Julia Buczynska / Polska / PREMIERA
„ITER” / Zuzanna Kopeć / Polska / PREMIERA
“Letter from Virginia” / Marta Pieczul / Polska
„Przepraszam, w twojej zupie wiśniowej jest serce” / Wojciech Rybicki / Julia Hnatów / Polska
„tono” / Elisa Medina Hudgins / Meksyk

Filmy wideo:

“My non-relative fullness” / Uladzimir Slizhyk / Białoruś/Polska
„Little Dance” / Ola Komarnicka / Polska
„Believe in Ilussion” / Niki&Martin Duo / Austria/Polska/Słowacja

30.09.2023 / 19:00 / CPK

„Little Dance” / Ola Komarnicka / Polska
„SOLARPUNK – In.To.Da.Te.” / kolektyw HOTELOKO movement makers / Polska

1.10.2023 / 17:00 / OKO

„LUXA” / Agata Życzkowska & Karina Szutko – kolektyw HOTELOKO movement makers / Polska / spektakl 30 min. / po spektaklu spotkanie w kręgu

1.10.2023 / 20:00 / CPK

„LOVE (H)U-MAN’S LOVE” / Zappulla DMN Company / Sycylia/Włochy

PLAKAT WYDARZENIA:

Plakat U NEW Festival 2023

II International Movement Festival U:NEW – VIRAL VISIONS w Warszawie

Trailer:

Aftermovie:

Druga edycja festiwalu International Movement Festival U:NEW-Viral Vision odbyła się w Warszawie w dniach 29.09-2.10.2022. W programie znalazły się choreografie, spektakle i filmy wideo artystów i artystek z Polski, Włoch, Ukrainy, USA, Francji, Meksyku, Białorusi, Austrii i Słowacji. Na otwarcie festiwalu publiczność miała szansę zobaczyć m.in. re-work spektaklu „Extinction” pod nowym tytułem „Extinction: REplay” ze zmienioną dramaturgią w wykonaniu kolektywu HOTELOKO movement makers w składzie: Agata Życzkowska, Mirek Woźniak i Karina Szutko. Ponadto w Warszawie gościł włoski zespół z Palermo – Zappulla DMN Company ze spektaklem ” Cudna Wizja – Wunderkammer”. Można było także zobaczyć premierowy pokaz spektaklu „Czarny ból” w choreografii Iryny Kupriinovej (Polska/Ukraina) oraz kilka krótkich choreografii w wydaniu kobiecym podczas wieczoru „HER MOVE”, gdzie na scenie m.in. wystąpiły Zoe Marstone, Dianę Sznek, Małgorzatę Bartecką, Idalię Robertę Kurowską, Klarę Folrek i Karinę Szutko.

O festiwalu mówi jego twórczyni i dyrektorka, Agata Życzkowska:
„Tegoroczna edycja festiwalu U:NEW realizowana jest pod hasłem VIRAL VISIONS, gdzie po czasie pandemii, czasie zamknięcia w domach i często też w naszych krajach ten rok – 2022 – stał się bardziej przyjazny i otwarty na podróże, także poza nasze granice. Dzięki temu będziemy mogli gościć w Warszawie między innymi zespół z Sycylii – Zappulla DMN Company i nareszcie pokazać go szerokiej publiczności, miejmy nadzieję, bez ograniczeń widowni. Ten pokaz planowany jest w zupełnie nowym miejscu na mapie kulturalnej Warszawy, jakim jest Terminal Kultury Gocław, z piękną salą widowiskową i wieloma przestrzeniami także do tańca. Podczas naszych wydarzeń festiwalowych odbywających się w różnych miejscach Warszawy spróbujemy porozmawiać o odporności na kulturę, którą jako społeczeństwo zdobyliśmy podczas pandemii oraz spróbujemy zdefiniować potrzeby i pragnienia publiczności sztuki tańca, która uczestniczy w naszych wydarzeniach w Instytucie Teatralnym czy CPKu. Oczywiście wszystko w oparciu o nowe wizje artystyczne, które zostaną pokazywane w różnych formach wyrazu”.

Podobnie jak w przypadku pierwszej edycji festiwalu, tematyka obracała się wokół ekologii, dbałości o naszą planetę, a także praw człowieka, równości płci, tożsamości kulturowej i tolerancji. International Movement Festival U:NEW ma na celu popularyzację tańca współczesnego w jego nowych formach oraz wzmocnienie współpracy polskich artystów i artystek z partnerami zagranicznymi. Istotnym punktem programu festiwalu jest także prezentacja prac zrealizowanych przez młodych artystów i artystki, a także młodzież jako promocja nowych wizji młodych ludzi, a także wsparcie koncepcji rozwoju młodej widowni tańca.

W ramach festiwalu odbyły się następujące punkty programu: konferencja performatywna „VIRAL VISIONS: KIM JESTEŚCIE? GDZIE JESTEŚCIE?”, zawierająca spektakle, filmy, warsztaty taneczne i dyskusje, wieczór „HER MOVE” dotykający tematyki choreografii kobiet w tańcu oraz „FALE TAŃCA-VIRAL VISIONS” – kolejna edycja Nocy Tańca.

Dlaczego U:NEW?
To efekt fali nowego spojrzenia na sztukę tańca współczesnego w Polsce, w Europie i na świecie. U:NEW Festival to przepływ akcji, które dotykają naszej tożsamości. To zbiór obrazów, muzycznych i ruchowych pocztówek, które prezentują dynamiczne w ostatnich latach zmiany socjologiczne i filozoficzne naszej rzeczywistości. To próba zrozumienia szybkości rozwijających się technologii i znalezienia swojego miejsca w tej nowej przestrzeni. To absurdalne, komiczne i autentyczne działania łączące jednostki poszukujące. To szczere wyznania, manifesty społeczne i postulaty artystyczne. To interaktywny obraz małych i dużych miast. To dialog i głos w dyskusji na temat przyszłości Europy i świata.

Urban New Eco Wave
Use New Edu Wave
Unite New Euro Wave
Under New Earth Wave
Unique New Envisage Wave
UDance New Essence Wave

Wybierz własny U:NEW

Kuratorka i dyrektorka: Agata Życzkowska
Współpraca: Karina Szutko, Adriana Liwara, Bartłomiej Mamajek, Bastian Mamajek-Życzkowski
Produkcja i organizacja: Fundacja Rozwoju Teatru „NOWA FALA” / HOTELOKO movement makers

Festiwal U:NEW finansuje HELIDARSTEA Agata Życzkowska oraz Fundacja Rozwoju Teatru „NOWA FALA”. Projekt „Fale Tańca – Viral Visions” współfinansuje m.st. Warszawa, Dzielnica Praga Południe. Projekt „Viral Visions – deconstructing art immunity” – konferencja performatywna  Viral Visions – KIM JESTEŚCIE? GDZIE JESTEŚCIE? finansuje Komisja Europejska w Programie Erasmus+.

Patronat honorowy: Włoski Instytut Kultury w Warszawie, Austriackie Forum Kultury
Patronat medialny: TVP Kultura, E-teatr, Teatr dla wszystkich, Warszawa ngo.pl, kwartalnik TANIEC, NN6T
Partnerzy: L’ESPACE ASDC/Palermo, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Centrum Promocji Kultury Praga Południe, Terminal Kultury Gocław, Body Architects, La Galerie Chorégraphique

27.09.2024 – 19:00 
Centrum Promocji Kultury Praga-Południe, ul. Podskarbińska 2, Warszawa:

NOC TAŃCA/FALA TAŃCA:
„Look Around” – Zuzanna Kupidura/Marzena Majcher/Monika Pawłowicz/Stefcia Kupidura (film)
Premiera spektaklu „(M)OTHERS” /  Kolektyw HOTELOKO movement makers: Agata Życzkowska/Mirek Woźniak/Karina Szutko/Maciej Feliga
„Becoming TAIGA” – Agnieszka Gąsiorek (film)
„LUXA” – Agata Życzkowska/Karina Szutko (spektakl)
„Trzcina – The Reed” – Anna Sochacka (film)
„Twilight” – Agata Życzkowska/Karina Szutko/Maciej Feliga/Weronika Ratusińska-Zamuszko (film)
„Don’t let it die” – Alaksandra Komarnicka/Krzysztof Jaros (etiuda choreograficzna)
„Jak mogą przestawać nie jeść paproci” – Aleksandra Janoska (etiuda choreograficzna)

28.09.2024 
Białołęcki Ośrodek Kultury BOK, ul. van Gogha 1, Warszawa:

NOWA FALA w tańcu:
Warsztaty taneczne „Idź za Ruchem” – 15:00-17:30 – poziom open, prowadzenie Mirek Woźniak
„Idź za Ruchem” – warsztaty tańca współczesnego i ruchu autentycznego.

Spektakle i filmy 19:00

„Becoming TAIGA” – Agnieszka Gąsiorek (film)
„LUXA” – Agata Życzkowska/Karina Szutko (spektakl)
„Twilight” – Agata Życzkowska/Karina Szutko/Maciej Feliga/Weronika Ratusińska-Zamuszko (film)
„SOLARPUNK” – Kolektyw HOTELOKO movement makers: Agata Życzkowska/Mirek Woźniak/Karina Szutko/Maciej Feliga (spektakl)

29.09.2024 – 17:00 
Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, ul. Jazdów 1, Warszawa

CODASI Multiplier Event:
„Twilight” – Agata Życzkowska/Karina Szutko/Maciej Feliga/Weronika Ratusińska-Zamuszko (film)
„(M)OTHERS /  Kolektyw HOTELOKO movement makers: Agata Życzkowska/Mirek Woźniak/Karina Szutko/Maciej Feliga (spektakl)

29.09.2024 – 19:30 
Centrum Promocji Kultury Praga-Południe, ul. Podskarbińska 2, Warszawa
„LOVE (H) U MAN’S LOVE” / L’espace – Zappulla DMN Company: Giovanni Zappulla/Danny Davì/Roberta D’Ignoti, Annachiara Trigili/Giuseppe Rizzo – Sycylia/Palermo (spektakl)

30.09.2024 – 19:00 
Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, ul. Jazdów 1, Warszawa

NOC TAŃCA – CODASI Multiplier Event:
„Becoming TAIGA” – Agnieszka Gąsiorek (film)
„LUXA” – Agata Życzkowska/Karina Szutko (spektakl)
„Runnin”– Izabela Wróblewska/Noemi Pataki/Eszter Lajter/Vera Bundschuh/Eleonora Accalai/Lili Novreczky (film)
„Stages 1&2” – Julia Piwońska (etiuda choreograficzna)
„Twilight” – Agata Życzkowska/Karina Szutko/Maciej Feliga/Weronika Ratusińska-Zamuszko (etiuda choreograficzna)
„3×20” Aleksandra Bożek-Muszyńska/Józef Buchnajzer/Paweł Grala/Zofia Tomczyk oraz kolektyw HOTELOKO movement makers: Feliga/Szutko/Woźniak/Życzkowska (spektakl improwizowany)

PLAKAT WYDARZENIA:

Plakat U NEW Festival 2022

International Movement Festival U:NEW – DANCE HIGHWAYS 

Trailer:

International Movement Festival U:NEW – DANCE HIGHWAYS ma na celu popularyzację tańca współczesnego w jego nowych formach oraz wzmocnienie współpracy polskich artystów i artystek z partnerami europejskimi. Ideą festiwalu jest szczególne zwróceniem uwagi na tematykę związaną z ekologią: zieloną transformacją, zmianami klimatycznymi oraz przyszłością naszej planety, a także z tkanką miasta, prawami człowieka, tożsamością kulturową i tolerancją.

Program pierwszej edycji Festiwalu U:NEW będzie składał się ze spektakli artystów i artystek z Polski, Niemiec, Francji, Włoch, Norwegii i Hiszpanii, którzy poruszają się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego, gdzie ważne jest budowanie oryginalnej koncepcji poprzez dialog i poszukiwanie eksperymentalnego ruchu i nieoczywistych interpretacji.

Festiwal U:NEW to efekt fali nowego spojrzenia na sztukę tańca eksperymentalnego i performansu w Polsce i w Europie. U:NEW to przepływ akcji, które dotykają naszej rzeczywistości i tożsamości. To zbiór obrazów, które prezentują tę zmianę. To próba zrozumienia szybkości rozwijających się technologii i znalezienia swojego miejsca w tej nowej przestrzeni. To absurdalne, komiczne i autentyczne działania łączące jednostki poszukujące. To szczere wyznania i postulaty artystyczne. To interaktywny obraz małych i dużych miast. To dialog i głos w dyskusji na temat przyszłości Europy.

Kuratorka i dyrektorka festiwalu: 
Agata Życzkowska
Koordynatorka festiwalu: Adriana Liwara
Kierownik techniczny festiwalu: Bartłomiej Mamajek
Organizator festiwalu: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ – HOTELOKO movement makers

Projekt współfinansuje Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Komisja Europejska w programie Erasmus+, Instytut Cervantesa w Warszawie.

Partnerzy: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Centrum Promocji Kultury, Teatr BAZA, La Galerie Chorégraphique/Carcassonne, La Fundición – Asociación Puertas Abiertas/Bilbao, L’ESPACE ASDC/Palermo, Davvi – Centre for Performing Arts/Norway, Theater der Klänge/Germany, Etxepare Basque Institute, Bodo 2024 European Capital of Culture, La Région Occitanie, Ville de Montauban, Tarn-et-Garronne-le département fr, Préfet de la région Occitanie, Ministry of Culture and Science of the State of North Rhine-Westphalia

Patronat honorowy: Instytut Włoski w Warszawie

Patronat medialny: TVP Kultura, portal taniecPOLSKA.pl, miesięcznik TEATR, portal e-teatr, portal teatralny.pl, kwartalnik TANIEC, portal Teatr dla Wszystkich, portal warszawa.ngo.pl, Notes Na 6 Tygodni NN6T

10.12.2021 – GODZ. 19:00 CPK

OTWARCIE FESTIWALU:
„Inflating” / Klara Szela / Polska
„HUMAN DILEMMAS” / Maria Salwińska, Zuzanna Strugacz / Polska
„Axiom of Choice” / HOTELOKO movement makers / Polska

11.12.2021 – GODZ. 19:00 Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego

Spektakle i etiudy choreograficzne:
„Cutthroat” / Karina Szutko / Polska
„RESET” / Igor Calonge Martinez / Hiszpania-Kraj Basków
„Y’a des choses ou avoir envie de dire des choses” / Léa Leclerc / Francja
Film:
„WoDA: Waterfall of Dance/Democratic/Dialog Actions” / Agata Życzkowska / Polska

11.12.2021 – GODZ. 21:00 Teatr BAZA

„When Boys Cry” / Thomas of Norway / Norwegia

12.12.2021 – GODZ. 19:00 CPK

„W drodze – Ont the Way” / New Folk / Polska
„Apollo e Dafne” / ZAPPULLA DMN / Włochy

13.12.2021 – GODZ. 19:00 Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego

Filmy wideo:
„Unframed” / Wojciech Mochniej, Iris Heitzinger, reż. Paweł Zawadzki / Polska
„Escape Room” / Barbara Bujakowska, Karol Miękina, reż. Anna Bajjou / Polska
„bobleplastbarna” / Silje Solheim Johnsen / Norwegia

Spektakl:
„Urban Fallow-Barbecho Urbano” / cia. Natxo Montero_danza / Hiszpania-Kraj Basków

14.12.2021 – GODZ. 18:30, CPK

18:00 – BAUHAUS 100 LAT PÓŹNIEJ – wykład: Jadwiga Majewska
19:00 – spektakl “Das Lackballett – the Lacquer Ballet (Warsaw version)” / Theater der Klänge / Niemcy
20:00 spotkanie artystów z publicznością – prowadzenie: Jadwiga Majewska

15.12.2021 – GODZ. 19:00, CPK
„well come” / Klara Szela / Milena Suska / Polska
„Choreographic Study About the End of Things” / Maria Ibarretxe / Hiszpania-Kraj Basków
„Playlist” / Pedro Pauwels / Francja

Warsztaty „DANCE HIGHWAYS”:
13, 14, 15.12.2021 – 9:00-13:00, CPK
Prowadzenie: HOTELOKO movement makers: Agata Życzkowska, Mirek Woźniak, Klara Szela

PLAKAT WYDARZENIA:

Plakat U NEW Festival 2021

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA HOTELOKO COMPANY

Będziesz otrzymywać najważniejsze informacje o spektaklach, warsztatach i wydarzeniach!