U:NEW Dance Wave Festival / NOWA FALA TAŃCA / PRE-DAY
Piąta edycja festiwalu tańca współczesnego i choreografii eksperymentalnej U:NEW Dance Wave Festival zacznie się w Warszawie już w sobotę, 25 października w Sali Widowiskowej Ośrodka Kultury Ochoty OKO. Będzie to jednodniowe wydarzenie pod nazwą „NOWA FALA TAŃCA”, w ramach którego zostanie zaprezentowana między innymi najnowsza choreografia zespołu HOTELOKO Company pt. „TAOS – The Age of Shiver” w reżyserii i choreografii Agaty Życzkowskiej. To opowieść o empatii wobec innych i poszukiwaniu dobrostanu ciała oraz duszy w świecie pełnym niepewności. W obliczu niewiadomej przyszłości, taniec staje się afirmacją życia. Będzie to zapowiedź pełnej edycji festiwalu, który odbędzie się w dniach 13-17 listopada. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

25.10.2025 / godz. 19:00 / wstęp wolny
Program PRE-DAY – NOWA FALA TAŃCA
Film:
„Ilha de Árvores/ Island of Trees” – Joanna Gruntkowska / Małgorzata Suś 7’45’’
Spektakle i etiudy:
„TAOS – The Agata of Shiver” – Zespół HOTELOKO Company: Agata Życzkowska, Karina Szutko, Mirek Woźniak, Maciej Feliga, Polska, 30 min.
„Words on a piece of paper” – Lena Skrzypczak, Polska, 11 min.
„Why not both” – Zuza Kubiak, Polska, 10 min.
„Not the Same” – Zoe Marston, Karina Szutko, USA, Polska, 10 min.
„Ptasiek” – Palina Chapulianets i Andrei Kamarou, Polska/Białoruś, 8 min.
„404 Gender not found” – Kamila Biedrzycka, Polska, 10 min.
„shake it till you make it” – Michał Przybyła, Polska, 10 min.

Fot. Marta Ankiersztejn
„TAOS – The Age of Shiver” w reżyserii i choreografii Agaty Życzkowskiej. To opowieść o empatii wobec innych i poszukiwaniu dobrostanu ciała oraz duszy w świecie pełnym niepewności. Ruch staje się językiem wspólnoty – ciepła i bezpieczeństwa. W obliczu niewiadomej przyszłości, taniec staje się afirmacją życia – Carpe Diem wyrażonym w rytmie ciał i emocji.
Główną ideą festiwalu jest promowanie najważniejszych zjawisk w choreografii i nowym tańcu współczesnym oraz spotkanie międzypokoleniowe między osobami debiutującymi a uznanymi. Festiwal wspiera młode artystki i artystów, a także zachęca publiczność do włączania się w dyskusję na tematy związane z ekologią w sztuce tańca. W ramach piątej edycji festiwalu w Warszawie odbędą się wydarzenia złożone z pokazów spektakli, etiud choreograficznych i krótkich filmów. Będą to prezentacje prac zespołu HOTELOKO Company, organizatora festiwalu oraz prezentacje innych artystek i artystów z Polski, Włoch i Korsyki.
Dofinansowano w ramach środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2025
Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa w programie „Kultura, projekty, wydarzenia” – projekt „Kalendarium Fundacji NOWA FALA i Kolektywu HOTELOKO 2025”
Partner: Ośrodek Kultury Ochoty OKO
Patronat medialny: TVP Kultura, e-teatr, Notes na 6 Tygodni
Wsparcie medialne: TaniecPOLSKA.pl
Kuratorka i dyrektorka festiwalu: Agata Życzkowska
Współpraca i organizacja: Karina Szutko, Bartłomiej Mamajek
Produkcja i organizacja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO Company

AGATA ŻYCZKOWSKA
Choreografka, aktorka, performerka, producentka, dramaturżka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi i podyplomowych studiów Dyplomacja Kulturalna na Uniwersytecie Jagiellońskim. Otrzymała nagrodę na XIX Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za taneczną rolę Venticelli w spektaklu „Amadeusz” w reż. Waldemara Zawodzińskiego, gdzie była także asystentką reżysera. Od 2021 roku należy do kobiecej wspólnoty „Micro Taiga” dla kobiet liderek działających w Europie Wschodniej, który realizuje berliński kolektyw New Visions. Założycielka zespołu HOTELOKO Company, w ramach którego zrealizowała kilkanaście spektakli tanecznych i performatywnych. Otrzymała stypendia w programie Mobilni w Kulturze w 2020 i 2021 r. oraz stypendium artystyczne Miasta Stołecznego Warszawy na rok 2023.
KARINA SZUTKO
Tancerka, choreografka, artystka wizualna. Uczestniczyła w projektach Erasmus+ „Dance Highways”, „Viral Visions”, In.To.Da.Te. oraz „CODASI”. Edukację taneczną zdobywała biorąc udział w warsztatach, które prowadziły Weronika Pelczyńska, Maria Colusi, Silje Solheim Johansen. W latach 2010-2022 była członkinią formacji tańca towarzyskiego MBB z Warszawy: jest mistrzynią Europy w kategorii Carribean Show (Lyon 2017) i mistrzynią świata w kategorii Latin Show (Sarajewo 2019). Współtworzy zespół HOTELOKO Company. Brała udział w spektaklach „Insta Show” (2018), ”Extinction: REplay”(2022), „Solarpunk” (2023), „LUXA” (2023), „Twilight” (2024) i „(M)OTHERS” (2024).
MIREK WOŹNIAK
Tancerz, wokalista – aktor musicalowy, choreograf, performer, edukator. Wraz z Agatą Życzkowską otrzymał Pierwszą Nagrodę na Sopockich Konsekwencjach Teatralnych za spektakl „Axiom of Choice” (2020). Nominowany do Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury za spektakl Maria de Buenos Aires w kategorii tancerz – inne formy (2022). Wielokrotny uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Baletowego w Miami. Współtworzy zespół HOTELOKO Company, w ramach którego zrealizował spektakle: „Absolutely Fabulous Dancers”, Axiom of Choice”, „Extinction: Replay”, „Solarpunk” i „(M)OTHERS”.
MACIEJ FELIGA
Tancerz, performer, aktor. Od młodego wieku tańczył klasykę, taniec współczesny i taniec turniejowy w różnych stylach tanecznych. Od 2023 roku należy do zespołu HOTELOKO Company, z którym zrealizował spektaklr „SOLARPUNK” „Twilight” i „(M)OTHERS”. Ponadto wraz z kolektywem HOTELOKO brał udział w dwóch projektach tanecznych, które zrealizował z zespołami europejskimi z Włoch, Francji, Belgii i Serbii: „Innovative Tools for Dance Teachers-In.To.Da.Te.” i „Contemporary Dance for Sustainability and Inclusion-CODASI”.
MICHAŁ PRZYBYŁA
Performer, tancerz, choreograf i pedagog. Absolwent Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na kierunku taniec i choreografia. Student Uniwersytetu Warszawskiego na kierunkach Sztuki społeczne oraz Filologia Polskiego Języka Migowego. Ukończył program MASA w Kibbutz Contemporary Dance Company w Izraelu oraz Kurs Choreografii Eksperymentalnej w Centrum w Ruchu w Warszawie. W latach 2016–2020 był tancerzem Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu. Współtwórca spektaklu „Bromance”, nagrodzonego w konkursie The Best OFF. Autor spektakli „Symetria”, „Śmierć i Ofelia”, „Czarny to mój szczęśliwy kolor” oraz licznych performansów site-specific. Występował m.in. w spektaklach „BIOLAND” (Teatr Łaźnia Nowa), „Dzieje grzechu” (Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy) i „Tramwaj zwany pożądaniem” (Teatr Ludowy w Krakowie). Współpracował z wieloma instytucjami w Polsce i za granicą, m.in. Instytutem im. J. Grotowskiego, TanzFaktur Köln i Studio2/ITI w Berlinie.
ZOE MARSTON
Tancerka, choreografka, studentka kierunku Taniec na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Od dziesięciu lat tańczy w zespole New Folk, a od dwóch w zespole baletowym Nova – oba działają przy Pałacu Młodzieży. Z zespołami tymi zdobywała liczne nagrody na konkursach ogólnopolskich. W 2025 roku wystąpiła z New Folkiem na festiwalu Folk OFF/ON, prezentując dwie choreografie do muzyki ludowej granej na żywo, a także w spektaklu Pałac Przyszłości w Teatrze Wielkim Operze Narodowej z okazji 70-lecia Pałacu Młodzieży. Przez rok współpracowała z teatrem „Bastet”, z którym wystawiła musical Chicago. Brała udział w licznych warsztatach i projektach tanecznych, realizując m.in. Złotą Odznakę Pałacu Młodzieży (z wyróżnieniem) oraz prezentując choreografię Watermelon podczas 2. i 3. edycji U:NEW Festival.
ANDREI KAMAROU
Tancerz, choreograf i reżyser. Student Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na kierunku taniec (specjalność: tancerz-choreograf). Absolwent Państwowego Technikum Sztuki w Mińsku. Współpracował m.in. z Teatrem Wielkim – Operą Narodową („Maria de Buenos Aires”, 2023) i Teatrem Wielkim w Łodzi („Don Kichot”, 2023). Autor choreograficznych spektakli „7” (2024) i „Matrioszka” (2024), prezentowanych w Kieleckim Teatrze Tańca. Laureat wyróżnienia w IV edycji konkursu choreograficznego ZAiKS za formę „Empaths”. Brał udział w międzynarodowych projektach tanecznych, m.in. „Borderless State of Mind” (Polska/Norwegia) oraz w widowisku „HAWADI show for the IMPAQ 2024” w Rijadzie (Arabia Saudyjska).
PALINA CHAPULIANETS
tancerka i choreografka, studentka Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi na kierunku taniec. Absolwentka Państwowego Technikum Sztuki w Mińsku. Współpracowała m.in. z Teatrem Wielkim w Łodzi („Turandot”, 2024), EC1 Łódź („Awakening”) oraz Filharmonią Kaszubską („Dancing with the Big Band”). Występowała w spektaklach „7” i „Matrioszka” w Kieleckim Teatrze Tańca, w choreografii Andrei Kamarou. Uczestniczyła w międzynarodowym projekcie „Borderless State of Mind” (Polska/Norwegia) oraz w widowisku „HAWADI show for the IMPAQ 2024” w Rijadzie (Arabia Saudyjska).
LENA SKRZYPCZAK
Jest tancerką i artystką ruchu z Poznania. Specjalizuje się w tańcu współczesnym, w szczególności w floorworku, oraz w gatunku teatr tańca. W swojej pracy artystycznej czerpie inspirację z różnych źródeł, w tym ze sztuk walki, takich jak capoeira. Swoją edukację taneczną rozpoczęła w prywatnej szkole baletowej, od prawie trzech lat jest częścią Stowarzyszenia Artystycznego Po:ruszeni w Warszawie – zespołu project based. Oprócz tego w ramach studiów licencjackich na kierunku taniec w kulturze fizycznej, miałam okazję spędzić semestr w Conservatorio Superior de Danza de Alicante. Na co dzień prowadzi również zajęcia w Studiu Nieznanym w Poznaniu oraz w Szkole Tańca Współczesnego, gdzie obecnie tworzy swój debiutancki spektakl grupowy.
ZUZA KUBIAK
Zajmuje się choreografią i polskim teatrem współczesnym, zarówno naukowo jak i zawodowo, jako producentka, koordynatorka i managerka oraz tour managerka. Obecnie jest związana między innymi z teatrem Nowym w Warszawie, Fundacją Burdąg oraz Instytutem Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie realizuje studia doktoranckie. „Why not both?” to jej solowa etiuda powstała w ramach kursu „Choreografia w Centrum”, który ukończyła w 2025 roku. Jest to jednocześnie jej debiut sceniczny.
JOANNA GRUNTKOWSKA
Tancerka, choreografka, współtwórczyni Wrocławskiej Inicjatywy Tanecznej, obecnie w trakcie programu certyfikującego BMC®. W swojej praktyce czerpie z doświadczeń tańca współczesnego, choreografii eksperymentalnej, praktyk somatycznych oraz teatru fizycznego. Jej myślenie o ruchu i ciele kształtują humanistyka środowiskowa oraz perspektywa feministyczna. Zaangażowana w interdyscyplinarny projekt Watering Words oraz duet Formy Płynne.
MAŁGORZTA SUŚ
Tancerka, performerka i choreografka. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie oraz szkoły tańca współczesnego Performact w Portugalii. Jej praktyka artystyczna ma charakter interdyscyplinarny – łączy taniec, sztuki wizualne, muzykę, poezję i nauki przyrodnicze. W swojej pracy bada relacje między ciałem, ruchem, naturą i istotami innymi niż ludzkie. Współtwórczyni międzynarodowych projektów The Memory of Water i Watering Words.